YATAY KONULAR
Avrupa Birliği "Ortak Tarım Politikasının (OTP) finansmanı, idaresi ve izlenmesine ilişkin hükümler getiren ve 352/78, 165/94, 2799/98, 814/2000, 1290/2005 ve 485/2008 sayılı Konsey Tüzüklerini yürürlükten kaldıran 17 Aralık 2013 tarih ve 1306/2013 sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey Tüzüğü" ile yatay konular olarak adlandırılan OTP kapsamında yapılan harcamaların finansmanı, Çiftlik Danışmanlık Sistemi, Entegre İdare ve Kontrol Sistemi, Çapraz Uyum Sistemi ve hesapların ibrası konuları düzenlenmiştir.
1. Entegre İdare ve Kontrol Sistemi (IACS)
Avrupa Birliği'nin Ortak Tarım Politikası kapsamında uyguladığı çeşitli desteklemelere ilişkin çiftçiler tarafından yapılan başvuruların yönetimini ve kontrolünü sağladığı sistem Entegre İdare ve Kontrol Sistemi (IACS)'dir.
IACS kapsamında yönetimi ve kontrolü yapılan desteklemeler aşağıda sıralanmıştır:
+ Alan bazlı doğrudan ödemeler
- Basit Ödeme Sistemi
- Tek Alan Ödeme Sistemi
- Diğer doğrudan ödemeler (yeniden dağıtım ödemeleri)
+ İklim ve çevre yararına olan tarımsal faaliyetlere ilişkin ödemeler
+ Doğal kısıtları bulunan alanlara yapılan ödemeler
+ Genç çiftçilere yapılan ödemeler
+ Üretimle bağlantılı hektar başına yapılan ödemeler
+ Pamuğa yönelik ürüne özgü ödemeler
+ Küçük çiftçi programı
+ Birliğin dış toprakları ve Ege Adalarındaki tarımsal faaliyetlere ilişkin ödemeler
+ Alan bazlı ve hayvan başına uygulanan kırsal kalkınma önlemleri
IACS'ı oluşturan alt sistemler aşağıda sıralanmıştır:
- Bilgisayar destekli veri tabanı
- Arazi Parsel Tanımlama Sistemi
- Ödeme haklarının tanımlanması ve kaydına yönelik sistem
- Destek başvuruları ve ödeme talepleri
- Entegre kontrol sistemi
- Destek başvurusu yapan çiftçiler için kayıt sistemi
Yardım başvurularının işlenmesindeki tüm aşamalarda aşağıdaki kontroller yapılmaktadır:
Görsel Kontroller: Başvuru formlarının düzgün bir şekilde doldurulup doldurulmadığına dair yapılmaktadır.
Uyum Kontrolleri: Kaynak belgelere karşı sisteme girilen verilerin karşılaştırılmasını içeren kontrollerdir.
İdari Kontroller: Bildirilen veriler ile sistemdeki veriler arasında doğruluk uyumu olup olmadığını belirlemeyi amaçlayan kontrollerdir.
Bu kontroller iki bölüme ayrılabilir:
Basit Kontrol: Başvuruda elde edilen verilerin, işletme kaydı şeklinde sistemde kayıtlı verilerle karşılaştırılarak doğruluğunun kontrol edilmesidir.
Çapraz Kontrol: Aynı alana veya ödemeye olası bir çoklu başvuruyu bulmak için yapılan ve başvuruda elde edilen verilerin, diğer işletmeler tarafından sunulan verilerle karşılaştırılmasını içeren kontroldür.
Yerinde Kontroller: Bu kontroller sırasında başvuruda elde edilen veriler ile tarımsal işletmelerin gerçek durumları kontrol edilmektedir. Doğrudan ödemelere ilişkin yerinde kontroller arazi çalışmaları ve/veya ilgili alana ilişkin hava ve uydu görüntülerinden yararlanarak uzaktan algılama ile yapılmaktadır.
Ülkemizde, tüm unsurlarıyla çalışan bir IACS sisteminin kurulması için çalışmalar IPA Fonlarından da yararlanmak suretiyle devam etmektedir.
Bu kapsamda;
Arazi Parsel Tanımlama Sistemi (LPIS) kurulmuş ve IACS'ın uygulanması için gerekli insan kaynağı oluşturulmuştur. Bu bağlamda; "Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Personelinin IACS Prosedürleri Konusunda Eğitimi Projesi" tamamlanmış ve yaklaşık 10.000 personel eğitilmiştir.
"Arazi Parsel Tanımlama Sistemi (LPIS)'nin Sayısallaştırılması Projesi" 2014 Ekim ayında başlamıştır. Proje kapsamında Türkiye'nin ortofoto görüntüleri alınmış ve LPIS standartlarında sayısallaştırılarak coğrafi veri tabanı elde edilmiştir. LPIS sistemi, Türkiye'de her bir tarım parselinin benzersiz şekilde tanımlanmasına olanak tanımaktadır. LPIS, "Coğrafi Bilgi Sistemleri(CBS)" tabanlı bir sistem olup, mevcut destekleme mekanizması için kullanılmaya başlanmıştır.
"Arazi Parsel Tanımlama Sisteminin Sayısallaştırılması Projesi" tamamlanmış ve ortofotolar ile sayısallaştırma dahil olmak üzere tüm çıktılar dış kalite kontrol tarafından kabul edilmiştir.
Çapraz uyum kurallarının uyumlaştırılması ve IACS yazılımını geliştirme çalışmaları halihazırda devam etmektedir. Bu çerçevede, "IACS Yazılımı, Yerinde Kontroller ve Risk Analizleri Konusunda Eğitim Projesi" Ağustos 2017'de başlatılmış olup, 2019'da sona erecektir.
2. Çiftlik Muhasebe Veri Ağı (ÇMVA)
ÇMVA, Ortak Tarım Politikasının şekillendirilmesi amacıyla Avrupa Komisyonu tarafından kullanılan ve bünyesinde fiziksel verilerin yanı sıra ekonomik verilerin de yer aldığı araçların en önemlilerindendir.
ÇMVA ile toplanan veriler, başta işletmelerin yıllık tarımsal gelirlerinin belirlenmesi ve izlenmesi ile işletmelerin performanslarının ölçülmesi olmak üzere birçok farklı amaçla (bilimsel araştırmalar, afet yardımları vb.) kullanılmaktadır. Böylece uygulanan tarım politikalarının sektöre etkileri ölçülebilmektedir. ÇMVA sistemi işletme bazlı mikro ekonomik verilerin toplanarak analiz edildiği yegane mekanizmadır.
AB üyesi ülkeler için 1965 yılından bu yana zorunlu olan ÇMVA sistemi sayesinde, 28 Üye Ülkede 6.400.000 ticari işletmeyi temsilen belirli bir örnekleme planına göre seçilen 85.000 adet işletmeden veri toplanarak analizler yapılmaktadır.
Ülkemizde, sistemin kurulum çalışmalarına katkı sağlanması amacıyla 2007-2009 yılları arasında 2006 Phare programı çerçevesinde "Türk Pilot ÇMVA Sisteminin Kurulması" projesi yürütülmüştür. 2009 IPA-1 programı çerçevesindeki "Pilot ÇMVA Sisteminin Kurulması Projesinin Yaygınlaştırılması ve Sürdürülebilirliğin Sağlanması" adlı devam projesi ise 2011 yılının Mayıs ayında başlamış ve 2012 yılı Aralık ayında sona ermiştir.
2007 yılında başlayan ilk eşleştirme projesi ile 9 pilot ilde ÇMVA sistemi kurulmuştur. Proje kapsamında 22/01/2009 tarihli ve 27118 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiş olan "Çiftlik Muhasebe Veri Ağı Sisteminin Kuruluş ve Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik" ile mevzuat uyumu sağlanmıştır.
Sistem, 2015 yılı itibariyle tüm Türkiye'ye yaygınlaştırılmış olup hâlihazırda 6000 işletmeden istatistiksel örnekleme metoduna uygun olarak veri toplanmaktadır.
ÇMVA veri toplama prosedürü 2014 yılından itibaren değişmiş olup ÇMVA yazılımı kullanılmaya başlanmıştır. 2015 yılı itibariyle de mobil uygulama geçilmiş olup veriler sahada tablet bilgisayarlarla toplanarak web modülüne aktarılmaktadır. ÇMVA yazılımı coğrafi bilgi sistemleri altyapısı ile entegre edilerek yenilenmiştir. Verisi alınan işletmelere sene sonunda geri bildirim raporu verilmekte ve işletmelerin finansal analizleri yapılmaktadır.
Sistem gönüllük esasına göre çalışmakta olup, "Çiftlik Muhasebe Veri Ağı Sistemine Dahil Olan Tarımsal İşletmelere Katılım Desteği Ödemesi Yapılmasına Dair Tebliğ"'in (No: 2018/30) 6. Maddesine göre, tebliğin 5. maddesinde belirtilen tarımsal işletmelere, işletme başına ve bir defada ödenmek üzere 600 TL katılım desteği ödenir.
3. AB Ödeme Kurumları
Ödeme Kurumlarına ilişkin temel AB mevzuatı, Ortak Tarım Politikası'nın finansmanı, idaresi ve izlenmesi hakkındaki 1306/2013 sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konseyi Tüzüğü'dür.
Ödeme Kurumları, Ortak Tarım Politikasının (OTP) yürütülmesi için Avrupa Tarımsal Garanti Fonu (ATGF) ve Kırsal Kalkınma için Avrupa Tarımsal Fonu (KKATF) tarafından ayrılan finansmanın kullanılmasını sağlarlar.
1-Yetkili Otorite
Her Üye Devlet, Ödeme Kurumlarının akredite edilmesi, izlenmesi veya bu hakkın onlardan geri alınması gibi geniş yetkilere sahip olan bir "Yetkili Otorite" oluşturmak zorundadır.
2-Sertifikasyon Kurumu
Sertifikasyon Kurumu, Ödeme Kurumundan ayrı, bağımsız, Ödeme Kurumunun yıllık hesaplarını ve işleyiş şeklini uluslararası standartlara göre denetleyen ve ATGF ile Yetkili Otoriteye raporlayan bir kurumdur.
3-Koordinatör Kurum
Bir ülkede birden fazla Ödeme Kurumunun mevcut olması durumunda bir Koordinatör Kurumun oluşturulması gerekmektedir.
Koordinatör Kurumun görevleri şunlardır:
-Mevcut Ödeme Kurumlarına ilişkin bilgileri Komisyona iletmek üzere bir araya getirip düzenlemek,
-Sertifikasyon Kurumunun yıllık raporları ile AB Komisyonunun raporlarına istinaden, bir Ödeme Kurumuna akreditasyonun verilmesi, akreditasyonun devam ettirilmesi veya geri alınması hususlarında Yetkili Otorite'ye öneride bulunmak.
Bu üç kurumun yanı sıra, eğer delege edilen görevler varsa "Delege Organlar" da sürece katılırlar. Bu kapsamda:
Ödeme Kurumları, uygun görecekleri kurum ve kuruluşlarla süresi belirli bir protokol imzalayarak bazı görevlerini devredebilirler. Yetkilendirilen kuruluş asli faaliyetlerine devam eder. Yetkilendirilen kuruluşların mevcut bilgi birikimi değerlendirilerek depoları ve teknik personeli ilgili görev doğrultusunda kullanılır. Görevlerle ilgili yetkilendirme yapılsa bile, nihai sorumluluk Ödeme Kurumunundur.
Ödeme Kurumunun akredite olabilmesi için idari bir teşkilata ve ödemelerin yasal ve düzenli olduğunu garanti eden bir iç kontrol sistemine sahip olması gerekmektedir. Bu amaçla ödeme kurumunun, Komisyon tarafından koyulan iç çevre, kontrol faaliyetleri, bilgilendirme, iletişim ve izlemeye dair minimum akreditasyon şartlarına uyumlu olması zorunludur. Bu şartları sağlayan Ödeme Kurumları akredite olurlar.
Üye devletlerin Ödeme Kurumlarının sayıları, kurumsal yapıları ve uygulamaları ülkeden ülkeye değişmektedir. 28 AB ülkesinde 83 adet ödeme kurumu mevcuttur.
Son dönemdeki AB politikası kapsamında, üye ülkelerde mümkünse bir adet Ödeme Kurumu olması hedeflenmekte olup; bu doğrultuda ilgili mevzuat hükmü de değiştirilmiştir.
Aralık 2013'te değişen ilgili AB mevzuatı uyarınca; her üye devlet, kendi anayasal hükümlerini göz önünde bulundurmak suretiyle, akredite ödeme kurumlarının sayısını, ulusal düzeyde birden fazla olmayacak şekilde; üye devletin çeşitli bölgelerden oluşması durumunda da her bölge için bir adet ödeme kurumuyla sınırlamak mecburiyetinde bırakılmıştır. Bununla birlikte, bölgesel düzeyde ödeme kurumlarının oluşturulduğu ülkelerde, üye devletler bunlara ek olarak, doğası gereği ulusal düzeyde idaresi gereken yardım planları için ya ulusal düzeyde bir ödeme kurumu akredite eder ya da bu planların idaresini bölgesel ödeme kurumlarına verir.
4. AB Çiftlik Danışma Sistemi (FAS)
"Çiftlik Danışma Sistemi" (Farm Advisory System - FAS), Avrupa Birliği'nde çiftçilerin; gıda güvenirliliği, hayvan sağlığı ve refahı, çevre ve tarımsal üretimde girdi akışı konularında farkındalıklarının artırılmasına yardımcı olmak üzere, 2007 yılı itibariyle Üye Devletler tarafından kurulumu zorunlu tutulan bir sistemdir. FAS, her Üye Devlette çiftçilere çiftlik danışma hizmeti veren çeşitli kamusal ve/veya özel kurumları kapsar.
FAS, ilk olarak AB Ortak Tarım Politikasındaki (OTP) 2003 reformu ile gündeme gelerek, OTP'nin bir unsuru olarak ortaya çıkmıştır. OTP'nin birinci sütunu (doğrudan ödemeler ve piyasa önlemleri) kapsamında doğrudan desteklere erişmek isteyen çiftçilerin uymak zorunda olduğu kurallar bütünü olan ve "İyi Tarım ve Çevresel Koşullar" (GAEC) ile "Zorunlu Yönetim Gereklilikleri"nden (SMR) oluşan "Çapraz Uyum" sistemi ile eş zamanlı olarak öngörülen FAS'ın kurulumu, çiftçilere yerinde sunulan danışmanlık hizmetleri yardımıyla çapraz uyum gerekliliklerinin garanti altına alınması amaçlanmıştır. Bu kapsamda, AB'de FAS'ın temel hedefi çiftçilerin bu zorunlu gereklilikleri yerine getirmeleri ve çapraz uyum kurallarına aykırılık halinde doğabilecek cezai sonuçların önüne geçebilmektir.
Üye Devletler düzeyinde, FAS, en azından 73/2009 sayılı Tüzüğün 4. ve 6. maddelerinde belirtilen çapraz uyum kuralları konusunda çiftçilere danışmanlık sağlayacak kapasitede olmalıdır. Ancak, danışmanlık sistemleri bu konularla sınırlı olmayıp, Üye Devletler, kendi önceliklerine göre danışmanlık sistemlerinin amacını ve kapsamını genişletebilirler. Diğer yandan, ilk planda, doğrudan ödemelerden faydalanan çiftçilerin sistemde öncelikli kılınması şart olsa da, 2008'deki OTP'nin Gözden Geçirilmesi (Health Check) sonrasında, Üye Devletler hangi çiftçilerin sistemden öncelikli olarak hizmet alacağına karar vermekte özgür bırakılmıştır.
FAS, çiftçilerin yasal zorunluluklarına ilişkin sorumluluk ve yükümlülüklerini hiçbir şekilde etkilemeden, çevre, gıda güvenliği ve hayvan sağlığı ve refahı ile ilgili çiftçilerin daha fazla farkındalık kazanmasına yardımcı olmalıdır. Danışmanlık hizmetleri denetim ve cezai kontrol mekanizmasından tamamen ayrıştırılmıştır. Bu sebeple, çiftçiler, danışmanlık hizmetlerinden gönüllülük esasına göre faydalanmaktadır ve aldıkları danışmanlık hizmeti sonucunda eyleme geçip geçmemekte özgürdür. Sistemin diğer bir temel esası ise gizlilik olup, Üye Devlet otoriteleri danışmanlık hizmetleri sırasında çiftçilerden elde edilen bilgileri gizli tutma konusunda hassas davranmalıdır.
Üye Devletler düzeyinde FAS'ın kurulumu, OTP'nin ikinci sütununda öngörülen (Avrupa Tarımsal Kırsal Kalkınma Fonu - EAFRD) Tedbir 115 kapsamında kısmen desteklenmektedir. Sistemin kurulumuna yardım şeklinde Üye Devletler 5 yıl süreyle gittikçe azalan biçimde desteklenebilmektedir. Tedbir 114 kapsamında ise, danışmanlık hizmetlerine erişen çiftçilerin hizmet ücretleri kısmen EAFRD kapsamında finanse edilmektedir. Desteğin miktarı, 1500 Avro üst sınırı konulmak kaydıyla, her danışmanlık hizmetinin uygun maliyetinin %80'idir.
Ülkemizde; "Tarımsal Yayım ve Danışma Sistemi" 8 Eylül 2006 tarihinde "Tarımsal Yayım ve Danışma Hizmetleri Yönetmeliği"nin yayımlanmasıyla yürürlüğe girmiştir. Sistem, tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde verimliliği artırmak, üreticilerin ve işletme sahiplerinin üretim sürecinde danışmanların deneyimlerinden yararlanmasını sağlamak ve çevre dostu üretim yöntemleri sayesinde tüketicilerin sağlıklı beslenmesine destek olmak amacıyla kurulmuştur. Yürürlükteki sistem, kamu kurumlarının, sivil toplum kuruluşlarının, tarım danışmanlarının ve tarımsal danışmanlık şirketlerinin rollerini tanımlamakta; hem kamu hem de kamu dışı tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetleri için yasal temel teşkil etmektedir. 2009 yılından bu yana üreticilere ve tarımsal işletme sahiplerine danışmanlık hizmetleri için destek ödemeleri yapılmıştır.
AB Müktesebatı ile hâlihazırda uyumlu bulunmayan "Tarımsal Yayım ve Danışma Sistemi"nin; ilgili AB mevzuatına uyumu için yürütülen faaliyetler kapsamında, "TR 2014 / AG / 10 / A3-01-Türkiye'de Bir Çiftlik Danışma Sisteminin (FAS) Kurulması için Teknik Yardım" projesi 23 Kasım 2017'de başlatılmıştır.