1.1 Tütün Mamulü Satışının Yapılamayacağı Yerler ve Yöntemler
4207 sayılı Kanunun 3'üncü maddesinin yedinci fıkrası “Sağlık, eğitim ve öğretim, kültür ve spor hizmeti verilen yerlerde ve bunların yerleşkelerinde tütün ürünlerinin satışı yapılamaz." şeklinde düzenlenmiş, diğer taraftan 4733 sayılı Kanunun 8'inci maddesinin beşinci fıkrasının (k) bendi tütün mamulleri veya alkollü içkilerin tüketicilere satışını; internet, televizyon, faks ve telefon gibi elektronik ticaret araçları ya da posta ile sipariş yöntemi kullanarak yapmak üzere satış sistemi kuran veya faaliyette bulunanlara idari para cezası verilmesini öngörmüştür.
Kanundaki “hizmet verilen yer" ifadesi 24.12.2008 tarihli, 4523 sayılı ve 18.12.2009 tarihli, 5181 sayılı mülga TAPDK Kurul Kararları doğrultusunda “Doğrudan hizmetin verildiği mekanlar ve/veya açık alanlar ile müstakil olarak bu hizmetin verildiği yapılar, yapıların eklentileri ve bahçeleri, bu kapsamda yerleşke sınırları içinde faaliyet gösteriliyor ise yerleşke sınırları içi" şeklinde yorumlanmaktadır. Bu kapsamda üniversite yerleşkeleri de dahil olmak üzere, eğitim hizmeti verilen yerlerde ve sağlık hizmeti verilen (hastane içi veya bahçesi gibi) yerlerde tütün mamulü satışı yapılması mümkün bulunmamaktadır.
Diğer taraftan, Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkilerin Satışına ve Sunumuna İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 9'uncu maddesi aşağıdaki şekilde düzenlenmiştir.
“Tütün mamulü satışının yapılamayacağı yerler ve yöntemler"
MADDE 9 – (1) Sağlık, eğitim ve öğretim, kültür ve spor hizmeti verilen yerlerde ve bunların yerleşkelerinde tütün mamullerinin satışı yapılamaz. Bu hizmetlerin verildiği yerlerin açık alanları ile bu hizmetin verildiği yapılar, yapıların eklentileri ve bahçeleri yerleşke sınırları içinde kabul edilir.
(2) Bilgi toplumu hizmetleri vasıtasıyla ya da posta ve benzeri dağıtım hizmetleri yoluyla tütün mamulü satışı ve teslimi yapılamaz.
(3) İşyerlerinde bulunan otomatik satış makinelerinde tütün mamulü bulundurulamaz. Tütün mamulleri, her nevi oyun makineleri ile veya farklı yöntemlerle oyun ve bahse konu edilemez."
1.2.Tütün Mamullerinin Perakende Satış Noktalarında Teşhirinde Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar
07.01.2011 tarihli ve 27808 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkilerin Satışına ve Sunumuna İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik ile yapılan düzenlemeler gereğince tütün mamullerinin perakende satış noktalarında aşağıdaki esaslara uyulmak suretiyle satış ve teşhirinin yapılması esastır.
Buna göre;
Ø Tütün mamullerinin; işyerinin dışarıdan görünmeyen ayrı bir bölümünde, onsekiz yaşını doldurmamış kişilerin doğrudan ulaşamaması için tedbir alınmak suretiyle, çalışanların gözetim ve denetimi altında bulundurularak satışı yapılabilir. Ancak bu nevi işyerlerinde, belirtilen nitelikleri haiz ayrı bir satış bölümünün oluşturulmasının işyerinin fiziki koşulları sebebiyle mümkün olmaması durumunda, tütün mamulleri onsekiz yaşını doldurmamış kişilerin doğrudan ulaşamayacağı satış ünitelerinde satışa sunulur.
Ø Bu kapsamda;
• Tütün mamulleri, satış ünitelerine işletme dışından görülmeyecek şekilde yerleştirilir.
• Satış üniteleri işyeri dışına konulamaz.
• Belgeli satıcılar, tütün mamullerinin işyerinin dışından görünmesini ve onsekiz yaşını doldurmamış kişilerin ürünlere doğrudan ulaşabilmesini engellemek için, gerek işyerinin fiziki koşullarını gerekse satış ünitelerinin niteliğini ve konumunu uygun hale getirmek için her türlü tedbiri almak zorundadırlar.
• İşyerinin fiziki koşulları sebebiyle, satış ünitesinin içerisinde bulunan tütün mamullerinin dışarıdan görünmesinin engellenemediği durumlarda, işyerine yerleştirilen satış ünitesinin, içi görünmeyecek şekilde dizayn edilmiş olması gerekir. Herhangi bir satış ünitesinin bulunmadığı ya da satış ünitesinin sığamayacağı kadar küçük alanlarda satış yapan perakende satıcılar, tütün mamullerini görünür yüzü şeffaf olmayan dolaplarda bulundururlar.
• Tüketicilerin içeriye girmeksizin alışveriş yapabildiği büfeler hariç olmak üzere, tütün mamulleri; çocuklara yönelik olan materyaller, çocuk dergileri, kitap ve yayınları ile çocuk kıyafetleri, kırtasiye, oyuncaklar ile cips, çikolata, şekerleme benzeri çoğunlukla çocuklar tarafından tüketilen ürünlerle bitişik olan alanlarda satışa arz edilemez.
• Satış üniteleri; hiçbir yazılı veya görsel ve işitsel unsurları içermeyecek, reklam içerikli ibare ve işaretleri taşımayacak, birden fazla renk kombinasyonu ile dizayn edilmeyecek şekilde, sade olmak zorundadır. Birden fazla satış ünitesinin bulunması durumunda tüm satış üniteleri için aynı renkte olma şartı aranır.
• Perakende satış yapan işyerlerinde satış üniteleri ile ürünlerin bulundurulma şekli ve satışının yapıldığı yerler herhangi bir firmaya üstünlük sağlayacak şekilde düzenlenemez. Ürünler satış ünitelerinde, yatay ya da birleşik uyarıların resimli yüzeylerinin görünmesi engellenmeyecek şekilde, dik olarak bulundurulur. Satış ünitelerinde ürünler grupman olarak bulundurulamaz.
• Tütün mamullerinin markalarını çağrıştıracak şekilde sözcükler, şekiller, resim, renk kombinasyonları ve harfler ile her türlü alametler, iş yerlerinin içinde, dışında, vitrinlerinde, tabelalarında ve satış ünitelerinde bulundurulamaz.
• Perakende satıcılar, işyerlerindeki satış ünitelerini/alanlarını bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak düzenlemek zorundadırlar. Üreticiler, ithalatçılar, pazarlama şirketleri ve toptan satıcılar, perakende satıcıları bu Yönetmelik hükümlerine aykırı olarak satış üniteleri/alanları düzenlemeye zorlayamaz veya özendiremez.
• Perakende satıcılar; sigara haricindeki diğer tütün mamullerini işyerlerinde bulundurmak istemeleri halinde, bu maddede yer alan düzenlemelere uymak zorundadırlar.
• İşyerlerinde birden fazla alanda sigara satışa sunulamaz.
Bu düzenlemeler ile satış ünitelerinin birden fazla olabileceği, satış alanlarının ise birden fazla olamayacağı düzenlenmiş olup, bu bağlamda market, süpermarket, hipermarket gibi büyük ölçekli işyerlerinin içinde birden fazla kasa başı standında konumlandırılmış satış ünitelerinin bulunduğu bölüm “satış alanı" olarak değerlendirilmektedir.
Satış ünitelerinin; hiçbir yazılı veya görsel ve işitsel unsurları içermeyecek, reklam içerikli ibare ve işaretleri taşımayacak, birden fazla renk kombinasyonu ile dizayn edilmeyecek şekilde, sade olması; birden fazla satış ünitesinin bulunması durumunda ise tüm satış ünitelerinin aynı renkte olması gerekmektedir.
Tütün ürünlerinin işyeri içinden görülmesi yasak değildir.
Satış ünitelerinde ürünler grupman olarak bulundurulamaz. “Grupmandan" kasıt, içerisine aynı marka ve çeşit bazında birden fazla tütün mamulü birim paketi konularak perakende satışa sunulan herhangi bir malzemeden yapılmış ambalajdır.
Satış ünitelerinde, yatay ya da birleşik uyarıların resimli yüzeylerinin görünmesi engellenmeyecek şekilde dik olarak bulundurulan tütün ürünü birim paketleri grupman olarak değerlendirilmemektedir.
Tüketicilerin içeriye girmeksizin alışveriş yapabildiği büfeler hariç olmak üzere, tütün mamullerinin; çocuklara yönelik olan materyaller, çocuk dergileri, kitap ve yayınları ile çocuk kıyafetleri, kırtasiye, oyuncaklar ile cips, çikolata, şekerleme benzeri çoğunlukla çocuklar tarafından tüketilen ürünlerle bitişik olan alanlarda satışa arz edilemeyeceği şeklindeki düzenlemeden, tütün ürünlerinin satışa sunulduğu satış ünitelerinin, söz konusu ürünler ile yan yana konumlandırılmaması gerektiği anlaşılmalıdır.
1.3. Nargilelik Tütün mamulü Sunumu Yapılamayacak Yerler
Nargilelik tütün mamulü tüketilen işyerine ait alan/alanların, Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkilerin Satışına ve Sunumuna İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelikte yer alan düzenlemelerle birlikte;
a) Örgün eğitim kurumları, dershaneler ve öğrenci yurtlarına kapıdan kapıya en az 100 (yüz) metre mesafede bulunması,
b) Okul öncesi eğitim kurumlarının, dershaneler, özel eğitim ve öğretim kurumları dahil olmak üzere ilk, orta, lise ve yükseköğretim kurumlarının; kültür ve sosyal hizmet binalarının; bu binaların müstakil yapıları ile bunların eklentileri ve bahçelerinin (yerleşke sınırları içinde faaliyet gösteriliyor ise buraların) kapalı ve açık alanlarında yer almaması,
c) Sağlık, kültür, sosyal hizmet ve spor hizmeti verilen yerlerin hizmetin ifa edildiği alanların müstakil yapıları ile bunların eklentileri ve bahçelerinin (yerleşke sınırları içinde faaliyet gösteriliyor ise buraların) kapalı ve açık alanlarında bulunmaması,
ç) 16/7/2009 tarihli ve 27290 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan 2009/13 sayılı Başbakanlık Genelgesinde belirtilen “kapalı alan" tanımına girmeyen alana sahip olması,
Zorunludur.
1.4. Alkollü İçki Satışının Yapılamayacağı Yerler ve Yöntemler
4250 sayılı Kanunun 6'ncı maddesinin onbirinci fıkrası “Meskun mahaller ve konaklama yerleri hariç olmak üzere, otoyollardaki ve devlet karayollarındaki yapı ve tesislerde alkollü içki satışına ve tüketimine izin verilmez. Öğrenci yurtları, sağlık hizmeti verilen yerler, spor müsabakası yapılan stadyum ve kapalı spor salonları, her türlü eğitim ve öğretim kurumları, kahvehane, kıraathane, pastane, bezik ve briç salonları ile akaryakıt istasyonlarının mağaza ve lokantalarında alkollü içkilerin satışı yapılamaz." şeklinde düzenlenmiş, diğer taraftan 4733 sayılı Kanunun 8'inci maddesinin beşinci fıkrasının (k) bendi tütün mamulleri veya alkollü içkilerin tüketicilere satışını; internet, televizyon, faks ve telefon gibi elektronik ticaret araçları ya da posta ile sipariş yöntemi kullanarak yapmak üzere satış sistemi kuran veya faaliyette bulunanlara idari para cezası verilmesini öngörmüştür.
4250 sayılı Kanunun 9'uncu maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları “Bu Kanun kapsamına giren ürünlerin perakende veya açık olarak satışının yapıldığı yerler ile örgün eğitim kurumları ve dershaneler, öğrenci yurtları ve ibadethaneler arasında kapıdan kapıya en az yüz metre mesafenin bulunması zorunludur. Bu fıkradaki mesafe şartı turizm belgeli işletmeler için uygulanmaz. / Mesafe şartı, satış belgesinin verildiği tarih itibarıyla aranır." ifadesini haiz bulunmaktadır.
Alkollü içkilerin satışının yapılamayacağı yerleri belirleyen 4250 sayılı Kanun hükmününün uygulamasına yönelik olarak, Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkilerin Satışına ve Sunumuna İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 10 uncu maddesinin üçüncü fıkrası hükmü "3) (Değişik:RG-20/9/2023-32315) Aşağıda sayılan yerlerde faaliyet gösteren işyerlerinde alkollü içki satışı veya sunumu yapılamaz:
a) Öğrenci yurtlarında; münhasıran bu hizmet için kullanılan yapılarda, yapıların eklentileri ve bahçelerinde, yurt yerleşke sınırları içinde.
b) Sağlık hizmeti verilen yerlerde; münhasıran bu hizmet için kullanılan yapılarda, yapıların eklentileri ve bahçelerinde, bu kapsamda yerleşke içinde faaliyet gösteriyorlar ise yerleşke sınırları içinde.
c) Spor müsabakası yapılan stadyum ve kapalı spor salonlarında.
ç) Her türlü eğitim ve öğretim kurumlarında; münhasıran bu hizmet için kullanılan yapılarda, yapıların eklentileri ve bahçelerinde, bu kapsamda yerleşke içinde faaliyet gösteriyorlar ise yerleşke sınırları içinde.
d) Kahvehane, kıraathane, pastane, bezik ve briç salonları ile akaryakıt istasyonlarında." şeklinde düzenlenmiştir.
4250 sayılı Kanun kapsamına giren ürünler alkol ve alkollü içkilerdir.
4250 sayılı Kanunun geçici 1'inci maddesinin dördüncü fıkrası doğrultusunda, anılan Kanunda değişiklik yapan 6487 sayılı Kanunun yayımı tarihi (11/06/2013) itibariyle geçerli bir işyeri açma ve çalışma ruhsatı ve yanı sıra geçerli bir alkollü içki satış belgesine birlikte sahip olanlar için, söz konusu belgeleri geçerliliğini koruduğu sürece bu mesafe şartı aranmamaktadır.
Diğer taraftan, Yönetmeliğin 12'nci maddesinin ikinci fıkrasında, satış belgesi başvurusu esnasında ibrazı gereken evrak arasında “Belediye teşkilatı bulunmayan yörelerde; perakende alkollü içki satışı yapılacak yere ilişkin, o yerin bağlı olduğu mülki amirliğin mevzuatına göre yapacağı değerlendirme sonucu olumlu görüşünü belirten yazı" da sayılmış olup, düzenlemeden de anlaşılacağı üzere, Belediye teşkilatı olmayan yerlerde perakende alkollü içki satışı yapılabilmesi için, satış yapılacak mahalden sorumlu mülki amirden “alkollü içki satışı yapılmasında sakınca olmadığı yönünde" ifade içeren resmi yazının alınması ve başvuru esnasında yetkili personele ibrazı zorunludur.
4250 sayılı Kanunda alkollü içki satışı yapılamayacak yerler / yöntemler aşağıdaki hükümlerle belirlenmiştir:
4250 sayılı Kanun – Madde:6/5
“Alkollü içkiler, otomatik satış makineleri ile satılamaz, her nevi oyun makineleri veya farklı yöntemlerle oyun ve bahse konu edilemez. Bu ürünler basın ve yayın yoluyla tüketicilere satılamaz ve posta ile satış yöntemi kullanılarak gönderilemez. Alkollü içkiler, 22:00 ila 06:00 saatleri arasında perakende olarak satılamaz."
4250 sayılı Kanun – Madde:6/11
“Meskun mahaller ve konaklama yerleri hariç olmak üzere, otoyollardaki ve devlet karayollarındaki yapı ve tesislerde alkollü içki satışına ve tüketimine izin verilmez. Öğrenci yurtları, sağlık hizmeti verilen yerler, spor müsabakası yapılan stadyum ve kapalı spor salonları, her türlü eğitim ve öğretim kurumları, kahvehane, kıraathane, pastane, bezik ve briç salonları ile akaryakıt istasyonlarının mağaza ve lokantalarında alkollü içkilerin satışı yapılamaz."
4250 sayılı Kanun – Madde:9/2
“Bu Kanun kapsamına giren ürünlerin perakende veya açık olarak satışının yapıldığı yerler ile örgün eğitim kurumları ve dershaneler, öğrenci yurtları ve ibadethaneler arasında kapıdan kapıya en az yüz metre mesafenin bulunması zorunludur. Bu fıkradaki mesafe şartı turizm belgeli işletmeler için uygulanmaz."
1.5. Alkollü İçki Satışı Yapılacak Yerin Mesafe Şartına Uygunluğu ve Örgün Eğitim Kurumu Kavramı
4250 sayılı Kanunun 9'uncu maddesinin ikinci fıkrası “Bu Kanun kapsamına giren ürünlerin perakende veya açık olarak satışının yapıldığı yerler ile örgün eğitim kurumları ve dershaneler, öğrenci yurtları ve ibadethaneler arasında kapıdan kapıya en az yüz metre mesafenin bulunması zorunludur. Bu fıkradaki mesafe şartı turizm belgeli işletmeler için uygulanmaz." şeklinde düzenlenmiştir.
Konuya ilişkin İkincil düzenleme, Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkilerin Satışına ve Sunumuna İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 12'nci maddesinin ikinci fıkrasında alt bent olarak yer almaktadır:
“Perakende veya açık olarak alkollü içki satışı yapmak üzere satış belgesi talep eden kişiler ile anılan faaliyetleri yürütmekte iken işyeri adresini değiştiren kişiler işyerlerinin örgün eğitim kurumları ve dershaneler ile öğrenci yurtları ve ibadethanelere en az yüz metre uzaklıkta bulunduğunu belgelemek zorundadır. Perakende alkollü içki satışı yapılacak işyerleri ile 11/6/2013 tarihinden önce açık alkollü içki satışı yapmak üzere ruhsatlandırılmış olan işyerlerinin mesafe şartına uygunluğu, ruhsat düzenlemeye yetkili merci tarafından ruhsat üzerine güncel tarih ile derç edilir ya da bu şartı karşılayan ek bir yazı düzenlenir. Mesafe şartına uygunluğun ruhsat üzerine derç edildiği tarihi veya ek yazının düzenlenme tarihini müteakip otuz gün içinde satış belgesi başvurusunda bulunulmaması halinde, derç işleminin veya ek yazının güncellenmesi zorunludur. 11/6/2013 tarihinden sonra açık alkollü içki satışı yapmak üzere ruhsatlandırılmış olan işyerleri için, ruhsat düzenleme tarihini müteakip otuz gün içinde açık alkollü içki satış belgesi başvurusunda bulunulması durumunda, mesafe şartına uygunluğun ruhsat üzerinde derç edilmesi veya bu şartı karşılayan ek yazının ibrazı aranmaz. Satış belgesi verildikten sonra işyerinin yüz metre yakınında örgün eğitim kurumu, dershane, öğrenci yurdu veya ibadethanenin faaliyete geçmesi, satış belgesinin geçerliliğini sona erdirmez."
Düzenlemeye göre;
Açık olarak alkollü içki satışı yapmak üzere yeni belge başvurusu yapılması veya mevcut açık alkollü içki satış belgesi için adres değişikliği talep edilmesi halinde;
a) Başvuru esnasında ibraz edilen ve faaliyet konusu açık alkollü içki satışına uygun olan işyeri açma ve çalışma ruhsatının düzenlenme tarihini müteakip 30 gün içinde satış belgesi veya adres değişikliği başvurusu yapılmış ise mesafe şartının ayrıca belgelendirilmesine gerek bulunmamaktadır.
b) Yeni açık alkollü içki satış belgesi başvurusu veya mevcut belge için adres değişikliği başvurusu, ibraz edilen işyeri açma ve çalışma ruhsatının düzenlenme tarihini müteakip 30 gün içinde yapılmamışsa, başvuru sahibi tarafından ruhsat düzenlemeye yetkili merciden ek bir yazı alınması veya ruhsat üzerine derç ettirilmesi suretiyle mesafe şartına uygunluğun belgelendirilmesi zorunludur. Uygunluğa dair ek yazının düzenlenmesini veya ruhsata derç tarihini müteakip 30 gün içinde yetkili birime başvuruda bulunulmamışsa, bahis konusu işlemin güncellenmesi zorunludur.
Perakende olarak alkollü içki satışı yapmak üzere yeni belge başvurusu yapılması veya mevcut perakende alkollü içki satış belgesi için adres değişikliği talep edilmesi halinde;
Başvuru esnasında ibraz edilen ve faaliyet konusu perakende satışa uygun olan işyeri açma ve çalışma ruhsatının yanı sıra, ruhsat düzenlemeye yetkili merciden ek bir yazı alınması veya ruhsat üzerine derç ettirilmesi suretiyle mesafe şartına uygunluğun belgelendirilmesi zorunludur. Uygunluğa dair ek yazının düzenlenmesini veya ruhsata derç tarihini müteakip 30 gün içinde yetkili birime başvuruda bulunulmamışsa, bahis konusu işlemin güncellenmesi zorunludur.
Ruhsat düzenlemeye yetkili merci tarafından alkollü içki satışı yapılmak istenen işyerinin mesafe şartı uygunluğuna dair düzenlenecek yazı aşağıdaki formatlardan birine uygun (veya içerik olarak benzer) olmalıdır.
“…………… adresindeki işyeri 4250 sayılı Kanunun 9'uncu maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen mesafe şartlarına uygundur."
“…………… adresindeki işyeri ile örgün eğitim kurumları ve dershaneler, öğrenci yurtları ve ibadethaneler arasında kapıdan kapıya en az yüz metre mesafenin bulunmaktadır."
Örgün Eğitim Kurumu Kavramı:
14/06/1973 tarih ve 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu'nun 18 inci maddesi ikinci fıkrasında “Örgün eğitim, okul öncesi eğitim, ilköğretim, ortaöğretim ve yüksek öğretim kurumlarını kapsar." şeklinde düzenleme yapılmış olup “Okul Öncesi Eğitim Kurumları Yönetmeliği"nin 4 üncü maddesinde ise, okul öncesi eğitim kurumu; “Okul öncesi çağı çocuklarına eğitim veren resmi ve özel okul öncesi eğitim kurum", Okul; “Anaokulu ile bünyesinde uygulama sınıfı ve ana sınıfı bulunan her derece ve türdeki okul" olarak tanımlanmıştır.
08/02/2007 tarih ve 5580 sayılı Özel Öğretim Kanunu'nda Özel Öğretim Kurumları 2'nci maddede “Okul öncesi eğitim, ilköğretim, ortaöğretim, özel eğitim okulları ile çeşitli kursları, uzaktan öğretim yapan kuruluşları, dershaneleri, motorlu taşıt sürücüleri kursları, hizmet içi eğitim merkezleri, öğrenci etüt eğitim merkezleri, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri ile benzeri özel öğretim kurumlarını" şeklinde sayılmıştır.
Ayrıca, kreş ve gündüz bakım evlerinin işleyişleri “Özel kreş ve Gündüz Bakımevleri ile Özel Çocuk Kulüpleri Kuruluş ve İşleyiş Esasları Hakkında Yönetmelik" ile düzenlenmiş olup kreş ve gündüz bakım evi, “0-6 yaş grubu çocukların gelişim, bakım, korunma ve beslenmelerini sağlayan kurumlar" olarak tanımlamaktadır. Kreş ve gündüz bakım evleri, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü'ne bağlı olarak kurulmaktadır.
Yukarıdaki mevzuat hükümleri çerçevesinde, ilköğretim, ortaöğretim ve yükseköğretim kurumları ile anaokulu veya anasınıfı özel eğitim kurumu niteliği taşısa dahi örgün eğitim kurumu kapsamına girmektedir. Dershaneler, özel eğitim kurumu olmakla birlikte 4250 sayılı Kanun'da ayrıca yer aldığından dershaneler için de mesafe şartı aranmaktadır. Yükseköğretim Kurumlarına ait öğrenci yurtları da 4250 sayılı Kanun kapsamında değerlendirilecektir. Sadece kreş hizmeti verilen yerler için mesafe şartı aranmamakla birlikte kreş ve anaokulu aynı kurum bünyesinde hizmet veriyorsa mesafe şartı bu yerler için de aranacaktır. Bunların dışında, Özel Öğretim Kanunun kapsamındaki kurslar, eğitim merkezleri, motorlu taşıt sürücü kursları gibi kurumlar için mesafe şartı aranmayacaktır.
1.6. Alkollü İçkilerin Bilgi Toplumu Hizmetleri Vasıtasıyla Yapılacak Satışlarına İlişkin Esaslar
(Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkilerin Satışına ve Sunumuna İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik – Madde:11)
Alkollü içkilerin, bilgi toplumu hizmetleri vasıtasıyla ya da posta ve benzeri dağıtım hizmetleri yoluyla yapılacak satışlarına ilişkin esaslar
MADDE 11 – (1) Alkollü içkilerin tüketicilere satışını; bilgi toplumu hizmetleri ya da posta ile sipariş yöntemi kullanarak yapmak üzere satış sistemi kurulamaz veya faaliyette bulunulamaz.
(2) Belgeli satıcılar tarafından tüketiciler dışındakilere bilgi toplumu hizmetleri ya da posta ile sipariş yöntemi kullanmak suretiyle yapılacak satışlarda fiziki işyerinin varlığı aranır. Ayrıca, bu tür satışlarda satışın gerçekleştirileceği ortam bilgileri Kuruma yazılı olarak bildirilir ve bu bilgiler satış belgesi üzerinde Kurumca belirtilir. Satış belgesi üzerinde yer alan bilgiler dışında başka ortamlardan satış yapılamaz.
(3) Alkollü içkilerin adını veya markasını içeren alan/alt alan adı kullanılmak suretiyle bu ürünlerin reklam ve tanıtımına yönelik olarak internet sitesi açılamaz. Ancak Türkiye'de faaliyette bulunan alkollü içki üreticisi firmalar ihracat amacıyla, ülke içinden erişimini engellemeleri koşuluyla, ürettikleri ürünlerin yurt dışına yönelik reklam ve tanıtımını internet siteleri vasıtasıyla yapabilirler.
(4) Alkollü içki üretici, ithalatçı veya toptan satıcıları, ürettikleri, ithal ettikleri veya pazarladıkları ürünlerin isimlerine/markalarına Kurumsal internet sitelerinin ürünler bölümünde, reklam ve ürün tanıtımı yapılmaksızın ve görsel unsurlar kullanmaksızın liste halinde yer verebilirler. İnternet aracılığıyla alkollü içkilerin tüketiciler dışındakilere satışını ve tanıtımını içeren ayrı bir internet sitesi oluşturulmak istenmesi veya diğer ürünlerden ayrı ulaşılabilen aynı internet adresi içerisinde ayrı bir sayfa tahsis edilmesi halinde erişimin arz zinciri içerisindeki satış belgesini haiz kullanıcılara verilecek kullanıcı adı ve parola ile sağlanması ve satışı gerçekleştirecek olan satıcının satış belgesinde belirtilen fiziki işyeri adresi ile satış belgesi üzerinde yer alan Kurum sicil numarasına yer verilmesi zorunludur. Arz zinciri içerisindeki satış belgesini haiz kullanıcılara yönelik internet sitesinde veya sayfasında, alkollü içki üretici, ithalatçı ve toptan satıcıları ürettikleri, ithal ettikleri veya pazarladıkları ürünlere ait teknik bilgilere, herhangi bir reklam unsuru içermemek kaydıyla ürün markaları ve görsellerini kullanmak suretiyle yer verebilirler.
(5) Alkollü içkiler, otomatik satış makineleri ile satılamaz, her nevi oyun makineleri veya farklı yöntemlerle oyun ve bahse konu edilemez. Bu ürünler tüketicilere basın ve yayın yoluyla satılamaz ve posta ile satış yöntemi kullanılarak gönderilemez.
1.7. Alkollü İçkilerin Teşhirinde Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar
(Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkilerin Satışına ve Sunumuna İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik – Madde:23)
MADDE 23 – (1) Alkollü içkiler, sadece bu ürünlerin satışına tahsis edilmiş alanda bulunan satış ünitelerinde sergilenir. Ürüne tahsis edilmiş muhafaza ve soğutma amaçlı üniteler de satış ünitesi kapsamındadır. Alkollü içkiler, birden fazla satış ünitesinde satışa sunulabilir ancak, satış üniteleri birden fazla alanda/reyonda konumlandırılarak alkollü içkilere tahsis edilmiş alan bütünlüğü bozulamaz. Reklam ve tanıtım unsurlarını taşımayan ve içi görünmeyecek şekilde dizayn edilmiş soğutucuların işyeri dışında konumlandırılması alan bütünlüğünü bozmaz.
(2) Perakende satış yapan işyerlerinde, tüketici seçeneklerini azaltacak şekilde herhangi bir firmanın ürünleri ve markaları teşhir edilemez.
(3) Tüketicilerin içeriye girmeksizin alışveriş yapabildiği büfeler hariç olmak üzere, alkollü içkiler; çocuklara yönelik olan materyaller, çocuk dergileri, kitap ve yayınları ile çocuk kıyafetleri, kırtasiye, oyuncaklar ile cips, çikolata, şekerleme benzeri çoğunlukla çocuklar tarafından tüketilen ürünlerle bitişik olan alanlarda satışa arz edilemez.
(4) Perakende satıcılar bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak teşhir düzenlemesi yapmaktan sorumludurlar. Üreticiler, ithalatçılar ve toptan satıcılar, perakende satıcıları bu Yönetmelik hükümlerine aykırı olarak teşhirde bulunmaya zorlayamaz veya özendiremez.
(5) Alkollü içkiler işletme dışından görülecek şekilde perakende olarak satışa arz edilemez. Perakende satış belgesini haiz satıcılar, alkollü içkilerin işyeri dışından görünmemesi için gerek işyerinin fiziki koşullarını gerekse satış ünitelerinin niteliğini ve konumunu uygun hale getirmek için tedbir almak zorundadırlar.
1.8. Satış Belgelerinin Süre Uzatımı İşlemi
Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkilerin Satışına ve Sunumuna İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik'in 14 üncü maddesinin Satış belgelerinin alındığı veya süre uzatım işleminin yapıldığı tarihe bakılmaksızın, faaliyetine devam etmek isteyen satıcılar takip eden yılın Ocak ayı başından Mart ayı sonuna kadar süre uzatım işleminini gerçekleştirmek zorundadır.
Süre uzatım işlemi, Bakanlık tarafından belirlenen işlem bedelinin, Ziraat Bankası şubesi gişelerinde / ATM cihazlarında veya Ziraat Bankası İnternet Şubesinde kullanımda olan kurumsal tahsilat ekranı vasıtasıyla, "Ödemeler>Diğer Ödemeler>Diğer Kurumlar> Tob-Tütün ve Alkol D.Bşk. (M.Tapdk) Online Yeni Satış Belgesi Ve Süre Uzatım İşlemi" yolu izlenerek ve belgeye ait sicil numarası belirtilerek yatırılması suretiyle gerçekleştirilir.
Belge sahiplerinin belirtilen şekilde süre uzatım bedelini yatırmak dışında herhangi bir ilave işlem yaptırmalarına, il/ilçe müdürlüklerine başvurmalarına gerek yoktur. Ancak, süre uzatım bedelinin doğru bir şekilde yatırıldığından emin olunması ve yaşanabilecek mağduriyetlerin önlenmesi adına; satıcıların belgelerinin üzerinde (belgelerin yeni tarihli olması halinde) yer alan karekodun okutulması veya https://www.tarimorman.gov.tr/TADB adresinden ulaşılabilecek "satıcı sorgulama" ekranından sorgulama gerçekleştirilmesi yoluyla, "faal-süre uzatımı yapılmadı" durumundaki belgelerinin "faal" duruma gelip gelmediğini kontrol etmeleri önem arzetmektedir.
Süre uzatım işlem bedelinin EFT veya havale gibi yöntemlerle yatırılması halinde işlemin gerçekleştirilmesi mümkün bulunmamakta olup, ödemenin mutlak surette yukarıda belirtilen şekilde yapılması zorunludur.
Hatalı yöntemlerle yapılan ödemelere ilişkin bedel iade talebi doğrudan Tarım ve Orman Bakanlığı Tütün ve Alkol Dairesi Başkanlığı'na yapılmalıdır. İade talep dilekçe örnekleri yetkili il/ilçe müdürlüklerinden temin edilebilmektedir.
Süresi içerisinde süre uzatım işlemini yaptırmayan satıcıların satış belgeleri, süre uzatım işleminin son gününden itibaren otuz gün sonra geçerliliğini kaybeder. Satıcılar bu süre içerisinde sadece ellerinde kalan ürünlerin tasfiyesi kapsamında ürün satabilirler. Ancak yeni ürün satın alamazlar.
Süre uzatım işlemi yapılmaması nedeniyle belgesi geçerliliğini yitiren satıcıların faaliyetlerine devam etmek istemeleri halinde, güncel mevzuat hükümlerine uygun yeni bir satış belgesi başvurusunda bulunması gerekmektedir.